Usikkerhet og spørsmålstegn har preget oppkjøringen til Snerken#4, men nå er det på tide at ting avklares:
1) Vinter?
Gislefoss har skuffet Snerken-sirkuset igjen. Dårlige skimuligheter har preget oppkjøringen, og selve gjennomføringen har (igjen) vært et stort spørsmålstegn. Rennledelsens siste vurderinger (6/2) har derimot endt med at det kan gjennomføres på en ganske forsvarlig måte - med visse modifikasjoner, restriksjoner og sikkerhetskrav.
2) Løype?
Grunnet pkt. 1 er det gjort noen restriksjoner. Bergsåsen og Kraftgata til Asdøl må droppes av HMS-hensyn. Riktig lengde oppnås gjennom Sandungen på Vestsia, samt en ekstra runde rundt Svartvann. NB: Det er endel kritiske punkter i trasèen. Disse vil gjennomgås - og påpekes i Race-Meeting.
3) Forberedelser
Det virker klart at det gjennomsnittlige treningsgrunnlaget er tynnere enn vanlig (ref. pkt.1). Dette gjør at det er blitt stilt helsefaglige spørsmål, men det understrekes at startfeltet preges av staute menn som kjenner sin egen kropp og har en vinterdag eller to på baken. For å unngå spekulasjoner og urettmessige forventninger finner arrangøren det naturlig å offentliggjøre det som virker å være ståa om hva km på ski i oppkjøringen gjelder (Data er hentet fra Strava, SoMe og øvrig sladder):
Aaby-ekspressen: Trolig noe over 300 km
Energimas mann: Tett på 300 km
Rennleder: 170 km
Lumbago: 65 km
B-produkt: 30 km
Veerpalu: 0 km
Har latt bygdesladderet veie tyngst her..
Rennleder må utøve kildekritikk. Energimas mann har nøyaktig 205 km.